Diverse andre tekster...
Diverse andre tekster...

Til ettertanke...
Til ettertanke...

Alt var glede den første skoledagen. Vi var spente, ett skritt nærmere den voksne verden. Vi ble ropt opp, en etter en. Stolte foreldre sto å så på.

Hvor var du da, lille Amy?

Etter en uke kom det en ny jente, vi så henne nesten ikke. Vi måtte være snille mot henne, hun hadde ingen foreldre. Det er for sent å begynne etter en uke, da får du ingen venner da.

Hva drev du med, lille Amy?

Årene gikk. Vi ble sterkere: Du ble svakere. Vi ble til gjenger som gikk sammen til skolen, og var hjemme hos hverandre etterpå.

Var du ikke ensom, lille Amy?

Jeg husker et selskap i 4 klasse. Alle var bedt, du også. Vi kledde oss opp i de peneste kjolene. Vi måtte le da du kom i din. Vi spiste kaker og lo, du smilte..., kanskje. Før vi skulle gå, ville vi ha en morsom lek. Det var min idé, du ble valgt ut. Du fikk vasket håret i klissete cola. Vi lo, du gråt.

Kom det tårer, lille Amy?

Du var ikke så smart, hadde mange feil. Julen kom og julen gikk. Men først skulle vi ha julespill på skolen. Josef, Maria og Jesus. Du var Jesus-barnet i krybben. Jeg var Maria. Vi kløp og klorte deg. Selv under forestillingen plaget vi deg. Du var Jesus-barnet det uskyldige.

Hva tenkte du da, lille Amy?

Jeg Husker en dag. Vi skulle ta med gamle familieting og fortelle om dem i klassen. Jeg hadde med bestefars tresko. Du hadde en nydelig dukke. Den var av porselen med silke kjole og gullhår. Den var din oldemors. Den var for fin. Vi tok den og knuste hodet, vi badet den i søla. Reiv i klærne og klippet av håret. Vi ødela den helt. Vi ødela en bit av deg.

Kan du tilgi, lille Amy?

Ungdomsskolen. Vi fikk nye venner. Men du var der fortsatt, som en skygge. Vi truet deg, til og fra skolen sparket vi deg. Til jul engang hadde du fått en ny penn. Jeg tok den, jeg har den ennå. Den var av god kvalitet så den skriver fortsatt.

Hva skriver du med, lille Amy?

Jeg husker en gang i 7 klasse, noen stjal jakka mi. Jeg så hvem det var, to gutter fra første. Jeg gråt, den var ny og innmari dyr. Jeg gikk nedover korridorene, egentlig var det vel time, men jeg gråt. Helt i enden traff jeg deg, jeg hulket. Du kom bort til meg og spurte forsiktig hva det var. Jeg fortalte deg gråtende alt, du trøstet meg med få ord. Jeg gråt inntil din magre kropp.

Hvorfor var du så snill, lille Amy?

Vi gikk inn i neste time, du litt etter meg, for jeg ville jo ikke at det skulle se ut som vi var sammen. Da skoledagen var slutt, tok vi deg. Alt det myke hadde jeg glemt. Vi klorte deg. Jeg beskyldte deg til og med for å ha tatt jakka mi. Så jeg tok din, den var ikke like fin som min, men den var OK.

Frøs du da, lille Amy?

Vi hadde om mobbing på skolen, var det nødvendig? Klassen vår var jo så god, godt miljø og i hvert fall ingen mobbing. Vi hadde prøver, du måtte hjelpe oss. Vi lagde lapper der du måtte skrivet svaret, ellers... Du gjorde som vi sa, det hadde du alltid gjort. Så kom læreren, du ble tatt i juks, bare du. Du protesterte ikke, fikk straffen, LG, som vi skulle hatt. Det ble mange slike, vi røpte oss aldri. Du tok imot vår straff.

Husker du da du var Jesus-barnet, lille Amy?

Vi hadde jo vinter også. Den var vel den verste for deg. Jeg husker vinteren i 7, den var litt spesiell. Jeg var sur på alle, det gikk utover deg. Hele klassen var med, vi tok tak i hodet ditt, ristet deg og rev av deg jakka. Hodet ble dyppet i snøen mange ganger. Vi begravde deg i snøen og kjørte over deg med akebrett.

Så du noe, lille Amy?

En lærer kom og fant deg, sykehuset neste. Klassen måtte skrive brev til deg, der du lå. En av klassekameratene våre hadde besvimt av hodepine i snøen. Vi var jo en god klasse, så godbedring kort og konfekt var en selvfølge. Men hva tenkte du da du så de skulte truslene i brevene, og da du så at alle de beste sjokoladebitene var borte.

Hva tenkte du da, lille Amy?

Du kom på skolen igjen. Litt stillere enn før, litt reddere enn før? Vi tok skolebøkene dine, du gjorde jo alltid lekser, så nå slapp vi det også. Karakterene dine sank vel?

Hva sa de hjemme da, lille Amy?

Det ble sommer, klassen dro på utflukt til stranda. Du var så spinkel i din blå badedrakt. Vi svømte og spilte ball i det herlige vannet. Så tok vi deg, igjen. Vi gjorde det for moroskyld. Du så altfor fredelig ut der du svømte. Vi hang oss på deg og vi holdt deg under vann. Du hostet og svelget vann.

Hvorfor skrek du ikke, lille Amy?

Du besvimte i vannet, vi dro deg i land etter håret. En lærer fikk liv i deg igjen. Stakkars liten, hun fikk kramper i vannet.

Drømte du, lille Amy?

Sommerferien kom, vi gledet oss. Du ble glemt i gleden. Du var vel glad da, gledet deg når vi gledet oss. Sommerferien skilte våre veier, sommerferiens gleder sto for døren.

Hadde du det gøy, lille Amy?

Skolestart igjen, Du var enda tynnere nå og blekere. Skoleåret åpnet med blåmerker for deg. Vi banket deg opp, første skoledag. Omtrent en gang i uka fikk du. Du ble holdt utenfor, aldri hadde du en venn. Vi stjal ting fra deg, det vi ville ha, tok vi.

Hvordan hadde du det, lille Amy?

Inntil en dag i mai. Vi kom på skolen, vi så deg ikke. Læreren var blek. Rektor kom inn i klasserommet. Hun druknet seg i natt. Klassen ble stille, samvittigheter mørknet. Ute var våren i full gang, snart sommer nå. Du valgte en fin dag å dø på, lille Amy!

Få slutt på mobbingen!!!

[Tilbake]

Syltetøyglasset og to kopper kaffe
Syltetøyglasset og to kopper kaffe

Ú Når tingene i ditt liv virker nesten uoverkommelige; når 24 timer pr. dag ikke er nok, så husk syltetøyglasset og kaffen...

En dansk professor stod foran sine filosofistudenter med noen ting foran seg. Da timen begynte, tok han uten å si et ord, et meget stort og tomt syltetøyglass fram og begynte å fylle det med golfballer. Da han hadde gjort det, spurte han klassen om glasset var fullt, og de var enige om at det var.

Så tok professoren en kasse med småstein fram, og begynte å helle dem ned i glasset. Han ristet glasset lett, så småsteinene fordelte seg imellom golfballene. Deretter spurte han igjen studentene om glasset var fullt, og det mente klassen at det var.

Deretter tok professoren en kasse med sand fram og begynte å helle den opp i glasset. Sanden fylte naturligvis de resterende hulrommet i glasset. Igjen spurte han om det var fullt. Klassen svarte enstemmig ja.

Til slutt tok professoren to kopper kaffe og helte dem begge ned i glasset. Hulrommet som var mellom sandkornene, ble nå effektivt fylt. Studentene lo.

Nåvel, sa professoren, da latteren var stilnet av. Hvis dere nå forestiller dere, at dette glasset representerer deres liv.

Golfballene er de viktige ting i livet - deres familie
, kjærester Y, barn, helse, venner og yndlingspasjoner - de ting som, selv om alle andre ting gikk tapt, og bare disse tingene var tilbake, likevel ville gjøre deres liv fullkomment.
Småsteinene er de andre tingene, som betyr noe - sånn som jobb, hus
H, bil Ž osv...
Sanden
J er alle de andre småting.

Professoren fortsatte: Hvis dere putter sanden ned i glasset først, er det ikke plass til verken småsteinene eller golfballene. Det samme gjelder i livet. Hvis dere bruker all deres energi og tid på de små ubetydelige tingene, får dere aldri plass til det som er viktig for dere. Vær oppmerksom på de ting, som er avgjørende for deres lykke.

Lek med barna. ƒ

Pass på helsen!

Inviter deres partner på middag. ä

Ta enda en runde på golfbanen.


Det vil alltid være tid til at gjøre huset rent og ordne avløpene. Ta dere av golfballene først - de ting som virkelig betyr noe. Få styr på det dere vil prioritere - resten er bare sand.

En av studentene rakte hånden i været og spurte hva kaffen representerte.
Professoren smilte: Jeg er glad for at du spør. Det er bare for å vise, at uansett hvor fylt ditt liv synes å være, så er det alltid plass til et par kopper kaffe sammen med en venn. å

[Tilbake]

Color line
Copyright © Magne Knoph Haugen
Made: Oktober 2005