![]() |
Backpakking på Vest-Balkan | 12. juli til 29. juli 2007 |
![]() |
Overnattingene på backpakkingturen | 12. juli til 29. juli 2007 |
![]() |
Transportmidler på backpakkingturen | 12. juli til 29. juli 2007 |
![]() |
Backpakking in West-Balkans | July 12th to July 29th 2007 |
Kort fortalt var været lett overskyet med litt sol første og siste dag og kun ca 30 grader, ellers var det skyfritt, rundt 40 grader og vindstille. |
12. juli 2007 startet ferieturen min. Fikk en rolig start med fly fra Sandefjord, via Amsterdam til Budapest. Fikk lest ut halve boka jeg tok med for turen, så tydelig at norsk litteratur ikke er velegnet når man ønsker å dra på minst mulig lesestoff! Etter noen timers venting i Budapest traff jeg Christian etter en halvveis stressende arbeidsdag for hans del. Etter et godt måltid mat ble det litt sightseeing innom irsk pub og diskoplasser på Margrete-øya.
|
![]() ![]() ![]() |
Søndag 15. juli startet backpackingturen vår med bulder og brak. Kort fortalt traff vi en billettkontroll på vei til togstasjon og med det resultatet at vi fikk 5 000 gærninger i bot (ca 175 kr) siden tre-dagers billetten min ”visstnok” var gått ut på dato. Vi rakk heldigvis toget med ett minutts margin, så vi kom oss av gårde som planlagt. Etter 8 timer på toget, hvor vi passerte Zagreb, 4 passkontroller og 6 billettkontroller kom vi fram til Ljubljana, hovedstaden i Slovenia. Sånn ca halvveis, dvs. mens vi var i Kroatia, gikk vi for å finne fram til restaurantvogna, noe vi mente på var bakover i toget, men fant fort ut at den delen av toget var borte, og søkte kjapt framover i håp om å finne noe der. Det ble dårlig fangst, så skal man på internasjonale tog i området, så ta med mat! Vel framme i Ljubljana fant vi fort noe mat og rakk en tur oppom Ljublanski Grad-slott som ruver over byen. Byen ble etter legenden etablert under kong Aites tid etter en kamp med et fryktinngytende uhyre, Ljubljana-dragen som vises i dagens byvåpen. Ironisk nok, siden byen ble grunnlagt ved at en drage ble drept, betyr Ljubljana kjærlighet. Byen er den minste hovedstaden i Europa med kun drøye 270 000, derav ca 10 % studenter.
| ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
Tok deretter buss til Bled for å se denne idylliske lille byen ved Lake Bled. Midt ute på innsjøen ligger det en liten kirke på en øy, noe som kan sies å være en litt spesiell plassering. Rett nordvest for sjøen og ca 150 meter opp en bratt klippe ligger Bled-slottet. Et slott fra tidlig 1000-tallet med fantastisk utsikt over hele området i flere kilometers omkrets. Etter en veldig varm og noe slitsom tur opp til slottet, en god kald pils på toppen med fantastisk utsikt og en lettere marsj ned igjen var det å prøve badevannet i innsjøen, noe som med en gang virket litt kaldt, men i og med at det holdt gode 23 grader, så var det jo ikke kaldt!
|
![]() ![]() | Stått opp tidlig denne tirsdagen for å rekke toget til Postojna. Fant ut av vi hadde glemt suvenirer fra Ljubljana og løp en kjapp tur innom sentrum for å handle det, kom derfor 2 min for sent til toget, og måtte vente 1,5 timer på neste tog! Kom med tid og stunder oss til grotta som var dagens reisemål. Dryppestensgrotta brer seg i 20 km lange labyrinter i to horisontale lag, og er oppstått som følge av endrede vannganger til elva som nå går under dagens grotte. Grotta er riktignok den største i Slovenia, er blant verdens lettest tilgjengelige grotter og mest besøkte i hele Europa med over 28 mill besøkende de siste 175 årene med turistdrift, og det tror vi på siden hele opplegget var til de grader turistifisert. En relativt dyr billettpris (student € 14,40) og de uendelig mange turistsjappene ga tydelig inntrykk av dette. Vi ble fraktet med to ca 50 meter lange tog ned i hula, og der var det ikke mindre enn fem ulike språkgrupper å velge for den guidede turen rundt i grotta. Grotta var fasinerende den, men har du sett én dryppestensgrotta, har du fort sett alle. Vi syns også det var noe lite informasjon underveis på guideturen. De selvlysende blinde hulesalamanderne var også litt skuffende, da de var i akvarium og var i full flombelysning og ikke i en mørk avkrok i sitt naturlige element. Vi erkjenner at dette kunne vært litt vanskelig i praksis da de lever i vannet og under dagens grotte, men vi var fortsatt litt skuffet. Litt fasinerende at salamanderen kan leve i et helt år uten mat, og flere år nesten uten mat. Den går også under betegnelsen ”menneskefisken” pga. den menneskelignende gjennomsiktige huden og det faktum at det er et virveldyr. |
Etter tog fra Postojna, et par timers venting i Ljubljana og videre tog et par timer var vi i Zagreb 22:30 på kvelden. Det første som møtte oss var et par slitne finske jenter som hadde leitet i 3,5 time på et sted og sove, og hadde funnet ut at det ikke var noe ledig hostelrom, og de hadde bestemt seg for å hoppe på neste nattog for å ha et sted for natten. De ble litt misunnelige og lange i masken da vi tok en telefon og fikk vite at det var et ledig rom på den første plassen vi forsøkte. Minst like lange i trynet ble vi når vi utenfor MacDonald’s, hvor vi skulle hentes, fant ut at stedet vi hadde fått rom, var i Ljubljana og ikke Zagreb, så da var det bare å finne fram AmEx kortet og ta inn på hotell. På onsdagen var det å stå tidlig opp for å kapre oss en plass på det ”noe” gunstigere herberget. Deretter var det full sightseeing i Zagreb etter brosjyre utarbeidet av Zagrebs turistkontor, noe som gikk relativt kjapt, selv i den uutholdelige varmen. Fant etter hvert ut at vi skulle kjøle oss ned i en kald kinosal med Transformers, en god kald pils og stort beger popkorn. Etter det var det litt kjøligere, kun 30 grader, og på dagens meny sto en typisk kroatisk middag, på en lokal restaurant og noen øl ute på byen etterpå. På en av fortausbarene traff vi tre søte kroatiske jenter, og ble etter hvert invitert på badetur i en liten dam som lå 40 minutter gange fra der vi var. Etter gode halvannen time var vi framme og vi fikk oss et nattbad i 4-tida. Etter badet hadde det etter hvert begynt å lysne og vi så plutselig en mengde svart røyk velte opp på andre siden av vollen mot elva, og vi fant fort ut at det sto en god gammel Golf II i full fyr og flamme ”lett” krasjet inn i et stusselig lite, ensomt hus midt på en stor grasslette, hvor det ironisk nok sto GOLF med store bokstaver på den ene siden av skuret (og en Golf i fyr og flamme på den andre siden). Etter hvert tok det også god fyr i bensinen og det var ikke mange minutter før hele bakdelen av bilen gikk til himmels, bokstavelig talt. Noen minutter senere kom brannmannskapet og politi på stedet, mens solen steg opp over Zagreb by. Så nå er vi fått den eksklusive æren av å være registrert i det kroatiske politisystem. | ![]() ![]() |
![]() ![]() | Etter å ha kommet tilbake til herberget etter denne søvnløse natta og fikk vi pakka sakene våre denne torsdagsmorgenen, og tatt bussen til Plitvička-sjøene, en fasinerende og den eldste nasjonalparken (nasjonalparkstatus siden 1949) i Kroatia. Parken ligger midt mellom Zagreb og Zadar og ble i 1979 satt på UNESCO sin liste over verdens naturreservater. Foruten de fantastisk grønne sjøene yrende med et utall fisk og med sine tilhørende vannfall i alle størrelser, byr også parken på 1267 forskjellige planter, derav 55 ulike orkideer, 161 forskjellige fugler, 321 merker sommerfugler og en rekke ulike andre dyr, deriblant brunbjørnen. (Vi så nok ikke alle disse, og til tross for at vi kom ut av tellingen så er vi ganske sikker på det). Gikk rundt i parken i 4 timer og fikk på turen en båttur over den største sjøen, samt transport tilbake til start igjen av et city-train som vekket oss i hver av de snirklende svingene :-). Hele turen var en veldig fin naturopplevelse som bare må oppleves! Riktignok litt kjedelig å måtte gå i kø av turister innimellom, men er vel sånt man må regne med på slike plasser. Vel ute av parken heiv vi oss på en taxi med 6 franskdamer og dro til Zadar. En noe merkelig sjåfør som hørte på trance og technomusikk hele veien mens han rolig vugget fram og tilbake med hele kroppen brakte oss kjapt og greit fram til Zadar. Vi kom oss fint frem til Zadar, men der skrantet det Han brukte en time i byen på å finne hotellet til franskdamene, som skulle sleppes av først. Var en liten sightseeing tur i byen og spiste litt. På vei tilbake til herberget kom vi (og én til) ikke med på den overfylte bussen, så måtte vente en time på neste. Holdt på å sovne mens vi satt og ventet på bussen, men kjempet oss tappert gjennom nattetimen. |
Fredagsmorgen var vi lett utvilt og etter en beskjeden frokost, som ble fort spritet opp med 4 store øl (2 ltr) til hver av oss fra et par lokale jevnaldrende gutter som allerede hadde et forsprang på et par store øl. Etter en litt bedre lunsj var det tur for sightseeing i den 3000 år gamle byen Zadar, og med tanke på at vi var lett brisne etter den ”kroatiske frokosten”, burde denne definitivt vært spennende og interessant, men det var den altså ikke. Sightseeingturen avsluttet med litt bølgeorgel, mens vi kjølte ned føttene i vannkanten, sannsynligvis det mest spennende i denne byen. | ![]() |
![]() ![]() ![]() |
Etter avkjølingen av føttene i Zadar, tok vi bussen i tre timer til Split, trodde i utgangspunktet det bare skulle være en time, men kom nå uansett fram tilslutt. Etter all ølen sov vi nå uansett godt på mye av turen. Fant fram til det forhåndsbestilte hotellet og tok en liten svømmetur i Adriaterhavet, en veldig salt opplevelse. Vi tok en tidlig kveld da begge følte at vi hadde sovet for lite sist to kveldene. Lørdagsmorgenen ble det å finne et privat overnattingssted og få vasket litt klær for den siste uka. Resten av dagen gikk med til et par timer i den noe varme sola og minst like mye tid i det ikke fult så varme vannet, kun 27 grader. På kvelden var det lett eksklusiv sightseeing der vi to, et kanadisk eldre ektepar og guiden deltok. En veldig interessant runde rundt i byen ble avsluttet med en øl. Sentrum av Split er bygd på rammene av keiser Dikokletians palass som ble bygd rundt år 300 rett ved den daværende byen Salona. Opp gjennom tidene er bygg endret og nye bygg er satt opp på og over hverandre med byggesteiner fra tidligere bygninger som enten har blitt revet eller redusert. Dette gir byen et blandet og fasinerende preg av lappeteppe fra alle stilarter og tider fram til i dag. Hele byen minner for så vidt om en eneste stor labyrint. Etter sightseeingturen var det en tur bortom Bačvice-beachen, et sted med utallige barer og diskotek rett ved strandkanten. Stedet ble etter vår oppfatning litt vel preget av for høy musikk, masse turister og gjerne et noe yngre klientell, så dermed bar det tilbake til en kul bar midt i en trapp i en smal bakgate i sentrum!
|
![]() | Tok båten fra Split veldig tidlig tirsdag morgen og via noen av Adriaterøyene til Dubrovnik, hvor vi fikk tatt en kjapp sightseeing rundt i gamlebyen på kvelden sammen med alle de uendelige andre turistene! Var vel stort sett mer skandinaviske enn lokalbefolkning i byen. Er vel ikke tvil om at Dubrovnik, eller Ragusa som den het fram til 1. verdenskrig, er en fantastikk fin by, alt er restaurert etter store bombeangrep under krigen i 1991-92 og det var ingenting ved byen å sette fingeren på, så byen går vel kanskje under betegnelsen perfekt? Den 1400 år gamle byen kom i 1979 med på UNESCO sin liste over verdens kulturminner, og det med god grunn, da det er utrolig mye arkitektonisk og kunsthistorisk kultur. Det er likevel en liten by med bare 50 000 innbyggere, derav 10 % i gamlebyen innenfor de 2 km lange massive murene. |
Neste dag ble leiebilen levert til oss rett ved ungdomsherberget. Det var en liten rød Chevrolet Matiz SE 0,8 med imponerende 50 hestekrefter! Etter litt kø-kjøring opp mot motorveien og et par ganger (ufrivillig) fram og tilbake på denne, fikk Christian god kontroll på bilen og kursen ble satt mot Montenegro. På god vei nedover mot grensa så vi et aldri så lite skilt som førte ut til Park Prevlaka, som er den absolutt sørligste delen av Kroatia. Fra denne odden er det fin utsikt mot den vestligste større byen i Montenegro, Herceg Novi og innseilingspartiet til Boka Kotorska, som er en rekke viktige bukter for Montenegro, godt omgitt av de svarte fjellene som er opphavet til landets navn. Fjellene er et flott syn der de går rett opp fra sjøen og opp til flere hundre meters høyde. Den 2,5 km lange halvøya har opp gjennom tidene vært et viktig militært strategisk punkt, og ytterst kunne vi se en gammel festning som hadde lidd kraftig under 2. verdenskrig, ellers ble det et kjapt bad før vi fartet videre til Montenegro.
| ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fredagen startet med et forfriskende morgenbad i ca 25 grader, før kursen ble satt mot Moster i Bosnia og Herzegovina. Siden det var veiarbeid på den veistrekningen vi tenkte å ta, fant vi ut at det var best å gjøre via den ordinære grenseovergangen, og gikk jo smertefritt å komme seg over den Montenegrinske grensekontrollen. Ble deretter stående 20 minutter i kø på vei opp til den Kroatiske grensekontrollen, og i og med at køen var så stillestående som den faktisk var, så fant vi at vi kunne spare litt bensin ved å stanse motoren litt. Det vi også fant ut, var at det var en dum ide når vi skulle til å starte motoren en del minutter senere for å kjøre 100 meter til, da var det nemlig rimelig dødt. Virket som det ikke var batteri i det hele tatt, noe det faktisk var siden alt annet av det elektriske virket, men om det var nok strøm, eller bare en noe opphetet bil som var årsaken vites ikke. Etter et lite febrilsk forsøk på å få tak på noen startkabler og fortsette i køen fant vi ut at det enkleste var å snu bilen og rulle bilen i gang igjen nedover bakken mot den Montenegrinske grensekontrollen, og da forbi den køen vi hadde stått lenge i og som var vokst betraktelig siden vi kom. Etter å ha rullet godt nedover bakken ankom vi grensa til Montenegro igjen og det ble en ny snarvisitt innom dette landet før vi fant tilbake til den lille grenseovergangen vi fant oppe i fjellene et par dager i forveien. Totalt ble det vel brukt en liten time ekstra på vår lille motorstopp. Vi er glad de ikke spurte spørsmål om hvorfor vi passerte samme grense for tredje gang i løpet av en time. Det hadde vært litt vrient, da de ikke snakket fryktelig mye engelsk. :-)
|
Lørdagen var det slutt på backpakkingferien og vi tok et veldig tidlig fly fra Dubrovnik tilbake til Budapest. Fikk oss der en god frokost og slappet av i Széchenyi-badet, det største termalbadet i Budapest, og anlagt i Byparken allerede i 1881. Det 76 grader varme vannet kommer fra en kilde 1200 meter ned i bakken og blir spredt på ulike bassenger, hvor det varmeste måler 38 grader. Etter et par tre timer med sløving i vannet med tilhørende boblende massasjer tok vi turen videre på kino for å slappe av med Shrek the third. På kvelden traff vi igjen de norske legestudentene vi traff på i Bled halvannen uke i forveien. Dermed ble det en helaften med en bedre indisk middag på Kama Sutra og deretter litt dansing på en disko i kjelleren av et kjøpesenter. Et sted det ble litt mye dunk-dunk-musikk og et noe eldre klientell, altså ikke det best tenkelige stedet.
| ![]() |
Skrevet av Magne
[Tilbake]
Budapest: 3 netter på den noe korte men ellers gode sofaen til Christian
Ljubljana: 2 netter på ungdomsherberget, fikk eget rom i toppetasjen med enkel standard og felles bad til € 18, ca 145 kr per person per natt. Enkel, men god standard på frokosten. Fri internett tilgjengelig.
Zagreb: 1 natt på 3-stjerners hotel med navn Hotel Central Zagreb. Dette i mangel av ledige ungdomsherberger. I mangel av funksjonerende air condition fikk vi det til 375 kuna, ca 415 kr per natt per person med eget bad. Veldig bra frokost, men sort kaffe smaker ikke bra i de landene, fikk erfart det!
Zagreb: 1 natt på ungdomsherberget. 127,50 kuna, ca. 140 kr per natt per person for eget rom og delt bad. Ingen frokost. Fri internett tilgjengelig.
Zadar: 1 natt på ungdomsherberget. 137 kuna, ca. 150 kr per natt per person for seksmannsrom. Svært enkel frokost! Fri internett tilgjengelig.
Split: 1 natt på Jadran Hotell med full air condition og en grei frokost. 396 kuna, ca. 440 kr per pers per natt, eget bad. Litt enkel oppussing av hotellet, men fin beliggenhet rett i vannkanten.
Split: 3 netter i privat bolig. Fikk tak på rommet via turistbyrå, og delte bad med et annet romt. Bodde hos ei veldig trivelig litt eldre dame som var mer dreven på tysk enn engelsk. 196 kuna, ca 215 kr per person per natt. Ingen frokost.
Dubrovnik: 1 natt på et overopphetet ungdomsherbergerom med 4 andre til 143 kuna, ca 160 kr per natt per person. To små bad fordelt på hele herberget, og en svært beskjeden frokost. Etter vår mening det dårligste herberget vi var innom.
Kotor: 1 natt, fikk først et lite rom til 10 € med en liten dobbeltseng hvor badet besto av en enslig do uten vask eller dusj, noe som er et must i den varmen de opererer med i de områdene på den tida av året. Etter å ha hentet bagasjen vår ble vi isteden tilbudt et annet rom med en noe større dobbeltseng og delt bad med dusj og vask til € 30, så da var ikke valget vanskelig. Var samme dama som tilbød begge rommene, men tydelig at ho disponerte flere rom rundt i byen.
Bijela: 1 natt på Hotel Regina som hadde åpnet 14 dager i forveien til € 33 per person per natt. Et veldig fint og nytt hotell med god frokost og god mat ellers også. Grei beliggenhet et steinkast unna stranda og det som var av uteliv på plassen.
Dubrovnik: 1 natt på privat leilighets- og hybelkompleks til 125 kuna per person per natt med air condition, delt bad og delt kjøkken. Grei standard på rommet, lokalisert på toppen av en ås, så et lite stykke ned til stranda og et godt stykke unna gamlebyen. Veldig serviceinnstilte eiere, som gledelig kjørte gjestene rundt der de måtte ønske, iflg. et par norske jenter vi traff på hotellet den lille kvelden vi var der. Hadde vi ikke hatt flaks og fått dette rommet klokken ti om kvelden, så måtte vi nok belaga oss på en natt i den enormt store leiebilen vår.
Budapest: nok en natt i leiligheten til Christian.
Skrevet av Magne
[Tilbake]
Budapest - Ljubljana: Fikk handlet billett til ca 13 000 forinter, ca 455 kr, og hoppet på en togvogn i Budapest et minutt før avgang. Vogna ble fraktet med ulike tog via Zagreb til Ljubljana. Det var en god gammeldags togvogn med små seksmannskupeer, men delte bare med en person av gangen, så gikk fint for seg det, men savna air condition, noe melkesjokoladen vi hadde med fikk erfare på sitt varmeste. | ![]() |
Ljubljana - Bled - Ljubljana: Tok buss til Bled og hadde tenkt å ta bussen tilbake igjen også, men ble som nevnt over i reisebrevet privattransport med lettere beruset sjåfør. Så retur delen av den totale bussbilletten på € 11,34 per person ble fort ”sunk kost”, og € 20 ble viet til vår kjære sjåfør. Bussen hadde høy ordinær turbuss standard, så var en behagelig reise det. Så bortsett fra en litt tvilsom forbikjøring med bussen, så gikk reisen veldig fint.
Ljubljana - Postojna - Zagreb: Det ble lokaltog tur/retur Postojna - Ljubljana med høyt standardisert tog med normale sitteplasser og air condition til den nette sum av € 9,10 per vei per person. Toget fra Ljubjana til Zagreb var av samme standard som fra Budapest til € 11,80. Er vel i grunn ikke så rart at de ikke sender topp moderne togvogner på vei til Hellas, som var endelig reisemål for disse vognene. Topp moderne togvogner ville vel fort blitt borte på sin vei gjennom Albania. Etter å ha pratet med litt ulike folk så er Albania plassen å reise i den grad man vil benytte seg fult ut av reiseforsikringa, og man slipper å bekymre seg over overvekt på flyet hjemover også.
Zagreb - Plitvička - Zadar: Det ble buss med høy standard til Plitvička til 78 kuna, ca 86 kr. Deretter ble det som nevnt over en stor fin 3 måneder gammel maxitaxi til Zadar. Totalt for alle 8 ble det 800 kuna, dvs. ca 110 kr per person i taxi, og det var bare 10 kuna mer enn hva bussen ville kostet.
Zadar - Split: Det ble en ny busstur, denne gangen ble det melkeruta via alle kystbyene fra Zadar til Split, så istedenfor 1 time som var estimert tid med bil, så tok det 3 timer med bussen. Var heldigvis grei standard på bussen til en billig penge, kun 44 kuna, ca 50 kr per person.
Split - Dubrovnic: Det ble gjensyn med gode gamle Peter Wessel som var ny i drift av Larvk Line mellom Larvik og Fredrikshavn i årene 1973-1984, og deretter kjøp av Stena Line før den ble satt døpt om til M/F Marko Polo og satt i drift i Middelhavet av Jadrolinija i 1988. Det som var litt gøy var at det enda var mange skilt på doer og utganger samt skilt opp til soldekk som var skrevet på norsk og svensk. I tillegg var brannslokkingsapparatene registrert i Oslo, og i restauranten hang et urgammelt kart over Norge. Så bortsett fra navnene på utsiden var ikke mye den båten hadde forandret seg de siste 20 årene. Båtturen på hele 8 timer, mot 5 timer i buss gikk fint for seg, og var mye fin kystnatur og gamle byer rundt på øyene å beskue underveis. Hele turen kostet ikke mer enn 110 kuna, ca 120 kr per person. | ![]() |
Dubrovnic - Montenegro - Bosnia og Herzegovina - Dubrovnik: Vi leide en som nevnt en liten rød Chevrolet Matiz SE 0,8 med imponerende 50,3 hestekrefter (37 kw) som målte den store størrelsen av 3495 mm lang og 1485 mm bred. Godt var det egentlig at bilen ikke var så veldig stor, da den skulle snirkles langs mye smale veier og forbi mange fornuftig og ”logisk” parkerte biler. Bilen leide vi av Brabel d.o.o. og kostet 390,33 kuna, ca 430 kr per døgn, så var vel ikke noen upris det. Selv om bilen ikke var så sprek, så var det i hvert fall air condition i den, og det var vi begge veldig godt fornøyd med. | ![]() |
Dubrovnik - Budapest: Flyet gikk fra Dubrovnik 7:50 og landet på Budapest-Ferihegy 1 klokken 9:10. Det var SkyEurope, et billigselskap som fraktet oss forhåpentligvis trygt fram til kun drøye € 60 per person.
Skrevet av Magne
[Tilbake]To make a long story short the weather was lightly clouded, with a little sun the first and last days, with a moderate 30 degrees. The rest of the time it was around 40 degrees and no wind. In other words, it was almost too hot. |
On the 12th of July the trip started. Magne had a quiet start on the trip with a plane ride from Sandefjord, with a stop over in Amsterdam before arriving in Budapest, Hungary. After reading half his book, a few hours of waiting in Budapest and a couple of cold beers, he met up with Christian. Christian came straight from work, slightly late, slightly stressed and very ready for a holiday. After some catching up and a nice dinner, we took headed for the city to see the night life, which included a Scottish pub, and visiting the nightclubs at the Margaret Island (Cha Cha Cha and Holdudvar).
|
![]() ![]() ![]() |
On Sunday 15th of July the back-packing trip started, and boy did it start. There was “of course” a ticket control on the way to the train station, which resulted in a fine of 5000 forints (ca 30 euros). It turned out the 3-day ticket we bought for Magne did not last for 72 hours but 3 calendar days. We should admit we had a good idea of this but we were not able to talk ourselves out of the trouble. But we was fortunately also, we caught the train with less then one minute margin, so we was able to leave according to the schedule. After 8 hours on a train, going through Zagreb, 4 passports controls and 6 ticket controls we arrived safely in Ljubljana, Slovenia. Halfway on the trip we started to get hungry and searched the train for the restaurant cart. We started to head for the front of the train, but with no luck, and then to the end of the track, with to our great surprise, the same result. Our recommendation is therefore to be prepared and bring your own food on long international train rides in this part of the world.
| ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
After having explored Ljubljana we took a bus to see the idyllic little city next to Lake Bled. In the middle of the lake there is a small church on a small island, which found a little odd placement of a church. North-west of the lake and about 150 meters above it, on top of a steep cliff, Bled castle is located. It was first constructed in the early 11th century, with an amazing view over the whole area. We could see for miles and miles, and it is easy to see why they choose this location for the castle. After a very worm and slightly tiring trip up to the castle, a cold beer felt like a good and well deserved reward. On the way down we could not resist the temptation of jumping into the water too cool down and do some swimming. The temperature was nothing to complain about, with a comfortable 23 degrees.
|
![]() ![]() | We got up early this Tuesday to be on the train station to Postojna. During the check out of the hostel, we realised that we did not have any souvenirs from Ljubljana, so we ran (as fast we could with our entire luggage) to go shopping. We thought we did well, but not well enough, since the train had just left, but the 1.5 hours of waiting was not too bad, since there was beer and postcards to write. A little later than planed we arrived to the cave. The cave is 20 km in the mountain, and has two parallel layers, and was carved out by the water over the last million years. The cave was quite expensive (14.40 euro) and very touristy (with tours given in 5 languages). We liked the cave, and it was refreshing (around 8 degrees air temperature), but once you have seen one cave you have seen most of them. The most famous in the cave is the mysterious human fish (cave salamander), which is blind, can live without food for one year and almost without food for 6 years. This is impressive, but the fact that is reflects all light, was what really got out attention. We were a little disappointed to discover 6 of them in a small artificial pool, and honestly they did not do much at all. All in all it was a nice visit and honestly it was very comfortable to get away from the 40 degrees or more we had the entire trip. |
After waiting for a few more hours in Ljubljana, and then on a train to Zagreb, we arrived there at 22:30 at night. As soon as we entered the train station we meet a few tired Finnish girls, who had searched for 3.5 hours to find a free hostel room for that night. They came to the conclusion that a train to Greece was the best option (to sleep on the train). We picked up the phone and on the first try we could not believe our luck. Neither could the Finnish girls, since the owner told us he had place for just the two of us. The owner told us to meet him outside McDonalds and we found the store after a few minutes, but then we stood their waiting, and when we called the driver, so was he. After a few minutes we discovered that he was waiting in Ljubljana and we were waiting in Zagreb, so we did the only thing left of our options. Magne used his AmEx card to pay for a proper hotel room. Next morning we left early to find a room at the most reasonable hostel in the city centre, so the travel budget did not suffer too much.
| ![]() ![]() |
![]() ![]() | After reaching the youth hostile in the morning, and quickly heading for reaching the bus to go to the next city, we headed towards the Plitvička-lakes. It is a fascinating and the oldest national park (since 1949) in Croatia. The park is located in the middle between Zagreb and Zadar, and was added to UNESCO’s list over world’s natural reserves. It offers marvellous green lakes, filled with a large numbers of fish, and more waterfalls than we could count. It is 1267 different plants, 161 different types of birds, 321 kinds of butterflies and many others types of animals. We had a very comfortable trip in the 40 degree heat, and could relax with plenty of fresh air. We diffidently recommend this trip, but there is a lot of tourist, and we had to wait some parts of the trip in a queue. We decided it was clever to take a taxi to Zadar, and together with 6 kind French ladies, we hired a taxi. The driver was an original character, and honestly we both felt like we did with the driver in Bled, slight worried and nervous. He got us safely to Zadar, but did not seem to have much of an idea of where our hotel was located. This ended with him driving around asking people for directions, and we sitting in his taxi for one hour while he was lost. After a little searching and Magne reading the map for the lost driver, we got to the hostel. We quickly unpacked the stuff at the room and headed for a meal in the city centre. After a good meal and a short sightseeing trip, we came to the trip back to the hostel. We decided to use public transport in the good spirit on back-packing, and struggled to stay awake, due to the lack of sleep. Here we had a short cultural difference compared to the other people at the bus stop, they rushed to the door, and pushed others to the side. Me and Magne took the more caution approach, and waited for our turn. To our surprise almost all came into the bus, but when it was our turn the driver closed the door and drove away. A grand total of 3 people got left behind, and we had to wait 30 more minutes for the next bus. You can say a lot of our experiences, but we learned quickly, besides falling asleep waiting for the bus, we pushed our way into the bus, and got into the bus. Not feeling too proud of our actions, but feeling proud of the how well we are adapting into the Croatian spirit :-). |
The Friday morning we were almost fully rested, and after a very simple breakfast we got into a small conversation with 2 local Croatian guys. They invited us to a Croatian breakfast, which quite simply consist of beer, and a grand total of more than 2 litre of beer, and all people attending the breakfast becoming either drunk or very close to drunk :-). At one o’clock we headed for the city to go sight seeing, but the combination of being close to drunk, 40 degrees heat probably caused us to think Zadar was a little less interesting than it really was. All we wanted honestly was to go for a swim, and not running around going sightseeing. There is a wave piano at the harbour playing relaxing music, and we got to dip our feet in the water to cool down a little bit. This is in our opinion most of what Zadar has to offer. | ![]() |
![]() ![]() ![]() |
From Split we went by bus, which we thought was 1 hour, but turned out to be close to 3 hours. We found our hotel (yes all hostels were booked), and got a delightful swim in the Adriatic Sea, which is much more salty than we expected. We took a quiet evening and caught up on some lost sleep, which at least for me (Christian) did a world of good.
|
![]() |
We took the morning ferry from Split to Dubrovnik on Tuesday morning, and we got to see the Croatian coast and some of the small cities on these islands. As soon as we found Dubrovnik and found the youth hostel, we headed to a travel agent to book a rental car for the next few days. We then headed for the city centre and it is seriously one of the nicest cites I have ever been in, the only thing we could put our finger on was the large number of tourists and the fact that it was too much organized and perfect. You might wonder why we thought so, but it is a city that lives on tourists and it is in a completely different league than any other cities we visited, and it was so neat and organized that it did not seem natural. With that being said, it is probably the place I will take a date since it is a romantic place :-).
|
The next day the rental company delivered the rental car at the youth hostel, it was a small red Chevoret Matiz SE 0.8. It is an impressive sight (please see attached photo). It has 50.3 bhp (37kw!). After driving in the rush hour out of Dubrovnik, and using a few minutes and hitting a few wrong roads, we found the motorway south, to head into Montenegro. Driving south we saw a little sign with Park Prevlaka, on the complete south end of Croatia, with a nice sight of the north of Montenegro, and places such as Herceg Novi the costal entrance to Boka Kotorska and the black mountains which gave the name to Montenegro. The mountain offers a magnificent view, going up straight from the sea, to reach several hundred meters into the sky. The 2.5 km long peninsula have during the history been an strategically important military location, and at the tip of the peninsula there was a fortress, which suffered a lot during world war II (the patriotic war for our readers in Eastern Europe :-)), but what liked most was the swimming trip to cool down, before heading into Montenegro.
| ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
The Friday started with a refreshing morning bath in 25 degrees water, before we got into the car and started the drive to Bosnia and Herzegovina (B&H). Since there was road constructions on the road we were planning to take, we headed for the big boarder control. It was no trouble to get past the Montenegrin control, and we got stuck in the queue. After waiting for about 20 minutes in this line, Christian decided to turn off the engine to save fuel. This good idea backfired on us, because when we wanted to start the engine again, the engine did not start, like it was no battery left, but since the rest of electronic stuff worked we ruled this out. We still believe the temperature was too much for the car, and that is why it did not start again. After many unsuccessful attempts to start the car, and trying to find cables to start the car again, we decided the best and simplest option was to push the car around and push it down the hill again to start the car. This worked well, but we did not feel too comfortable with the car so we went past the border guards again and into Montenegro, so we could use a smaller and almost unused border control in the mountains. Totally this meant around one more hour in the car and a few slightly embarrassing moments for us, and a story for the next parties we attend. We are still happy that the border guards did not check the passports more carefully and ask us why we crossed the same border 3 times in 1 hour!
|
On Saturday the backpacking holiday was over and took an early trip from Dubrovnik back to Budapest. We got a nice breakfast and relaxed for a few hours at Széchenyi-bath, the largest of the thermal baths in Budapest, and founded in the City Park as soon as 1881. The 76 degrees hot water comes from a source 1200 meters down in the ground and is distributed on several different pools, where the hottest one is 38 degrees all year around. After close to three hours of just relaxing and enjoying the water massage at Széchenyi, we headed for the cinema to relax some more with “Shrek the third”, which was just what was needed after 2 weeks of running around. That evening we met up with the doctor students we met at Bled earlier, and we had a very nice evening with Indian dinner on a restaurant Kama Sutra, and then some dancing on a disco in the basement of a shopping mall. In my opinion it became a little to much techno music and too old people.
| ![]() |
Very freely translated by Christian
[Back]